
TEORI BEHAVIORIS
Tokoh:
1) Ivan Pavlov ( 1849-1936)
2) J.B Watson (1878-1958)
3)Edward L.Thorndike (1878-1958)
Prinsip:
(Thorndike)
- Ransangan dan gerak balas
- Peneguhan
-Hukuman: Hukum kesediaan, hukum latihan dan hukum kesan.
(Pavlov)
-Pembelajaran semula
-Generalisasi, iaitu ransangan yang sama akan menghasilkan gerak balas yang sama.
- Diskriminasi
-Penghapusan
(Watson)
-Tingkah laku manusia adalah reflek dan terlazim.
-Semua pembelajaran adalah pelaziman klasik.
-Pembelajaran berlaku berdasarkan 2 prinsip iaitu prinsip kekerapan dan prinsip tempoh kebaharuan.
TEORI KOGNITIF
Tokoh:
- Jean Piaget
- David Paul
Prinsip:
- Pelajar menerima, memproses, menyimpan dan mencari maklumat dalam memori.
- Menumpukan kepada apa yang pelajar tahu dan bagaimana mengetahuinya.
TEORI SOSIAL
Tokoh:
Carl Rogers
Prinsip:
- Individu mempunyai keinginan sendiri untuk belajar.
TEORI HUMANISME
Tokoh:
-Albert Bandura
Prinsip:
-Konsep kendiri positif akan memberi peneguhan positif.
Tokoh:
1) Ivan Pavlov ( 1849-1936)
2) J.B Watson (1878-1958)
3)Edward L.Thorndike (1878-1958)
Prinsip:
(Thorndike)
- Ransangan dan gerak balas
- Peneguhan
-Hukuman: Hukum kesediaan, hukum latihan dan hukum kesan.
(Pavlov)
-Pembelajaran semula
-Generalisasi, iaitu ransangan yang sama akan menghasilkan gerak balas yang sama.
- Diskriminasi
-Penghapusan
(Watson)
-Tingkah laku manusia adalah reflek dan terlazim.
-Semua pembelajaran adalah pelaziman klasik.
-Pembelajaran berlaku berdasarkan 2 prinsip iaitu prinsip kekerapan dan prinsip tempoh kebaharuan.
TEORI KOGNITIF
Tokoh:
- Jean Piaget
- David Paul
Prinsip:
- Pelajar menerima, memproses, menyimpan dan mencari maklumat dalam memori.
- Menumpukan kepada apa yang pelajar tahu dan bagaimana mengetahuinya.
TEORI SOSIAL
Tokoh:
Carl Rogers
Prinsip:
- Individu mempunyai keinginan sendiri untuk belajar.
TEORI HUMANISME
Tokoh:
-Albert Bandura
Prinsip:
-Konsep kendiri positif akan memberi peneguhan positif.
0 comments:
Post a Comment